Poezja i eseistyka w najlepszym formacie
  • In English
  • Strona główna
  • Mapa strony
  • Dodaj do ulubionych

Recenzje  Elżbieta Morawiec o poezji Tomasa Tranströmera  

Data dodania: 2012-08-06

Elżbieta Morawiec o poezji Tomasa Tranströmera

Elżbieta Morawiec o poezji Tomasa Tranströmera

Morze, muzyka, milczenie









W najnowszym numerze magazynu Arkana znalazło się omówienie poezji szwedzkiego poety. Elżbieta Morawiec pisze m.in.:
(...)Poezja Transtromera niełatwo poddaje się analizie. Gdybym mogła ją rozumieć po szwedzku - pewnie mogłabym powiedzieć, że rodzi się z ducha muzyki. Ale bez znajomości języka poety - takie może być tylko moje domniemanie. Tematy i motywy muzyczne bardzo często pojawiają się w wierszach Transtroemera (Schubertiana, Ostinało, C-Dur, Allegro, Nokturn, Lamen-to, Preludia, Carillon, Postludia), patrzymy w nich w twarze Wagnera, Lista, Beethovena. Nie można chyba piękniej oddać istoty muzyki i sensu świata niż zrobił to poeta w wierszu "Allegro":

Gram Haydna po czarnym dniu I czuję zwykle ciepło w dłoniach.
Klawisze pragną. Łagodne młotki uderzają. Dźwięk jest zielony,
żywy i spokojny.
Dźwięk mówi że wolność istnieje I że ktoś nie
płaci cesarzowi podatku.
Wkładam ręce do mych Haydnowskich
kieszeni
I udaje kogoś kto patrzy na świat spokojnie. Wznoszę
Haydnowską flagę - to znaczy:
Nie poddajemy się. Ale
pragniemy pokoju
Muzyka jest szklanym domem na zboczu Gdzie lecą
kamienie, toczą się kamienie.
I przetaczają się kamienie
Lecz każda szyba pozostaje cała.

Co bardziej podziwiać w tym utworze - kunsztowny przekład dźwięku na barwę, parowyrazowy manifest wolności, głęboki oksymoron obrazowo Haydnowskiej flagi czy wreszcie czterowersową kodę końcową - obrazowy skrót istoty muzyki? Muzyki, co wiecznie jest, nawet gdy jej nie ma, gdy nie brzmi, muzyki, której nie ma - nawet gdy jest.(...)

opracowanie Prekursor